Unterstützung von Alphabetisierung

Das Werk The Library als Literacy Classroom [Weibel, Marguerite Crowley / The Library as Literacy Classroom : A Program for Teaching. – Chicago ; London : American Library Association, 1992], in dem es um die Frage geht, wie Erwachsene durch beim Lesenlernen unterstützt werden können, ist zwar schon etwas älter. Allerdings wird dies in Deutschland auch selten thematisiert. Das letzte Kapitel bietet eine Zusammenfassung für Bibliothekarinnen und Bibliothekare.

What library staff can do

  • Explain the nee readers collection [to the adult new raders]
  • Identify material from the general collection that are approbiate for literacy students
  • Read stories/poems, talk to students about specific books
  • Poll students interests
  • Invite students to read and review
  • Distribute library-card applications
  • Place rotating deposit collections
  • Collection of resource materials for tutors
  • Participate in tutor training sessions by preparing information packets, giving library tours, and discussing the various library resources
  • Conduct short, welcoming library orientation
  • Maintain an accessible file of reviews of books for new readers
  • Periodic bibliographies to the new readers‘ collection
  • Label books
  • Display easy-to-read pamphlets
  • Develop a picture ffile for literacy teachers
  • Refer potential students to the literacy program
  • Make space available for classes
  • Invite authors of books popular to new readers
  • Serve as a clearing house for literacy information

Schreiben Sie einen Kommentar

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Wechseln )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Wechseln )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Wechseln )

Verbinde mit %s